مجله ی آی تک

رژیم غذایی برای کلسترول بالا

یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش کلسترول بالا، استفاده از رژیم غذایی سالم و اصلاح تغذیه است. پزشکان توصیه می‌کنند که برای درمان این عارضه، به‌جای استفاده از داروهای شیمیایی، از درمان‌های خانگی استفاده کنید. خوراکی‌های بسیاری در سبد غذایی ما ایرانی‌ها وجود دارد که می‌توان از آن‌ها در رژیم غذایی برای کلسترول بالا استفاده کرد.

در این مقاله می‌خواهیم بهترین و مفیدترین خوراکی‌ها برای درمان کلسترول را بررسی کنیم. همان‌طور که به آن اشاره کردیم، این خوراکی‌ها و غذاها به‌راحتی قابل‌دسترسی هستند و می‌توان آن‌ها را بدون دشواری در برنامه غذایی روزانه قرار داد. اما قبل از آن، اجازه دهید که نگاهی به چیستی بیماری کلسترول بالا داشته باشیم.
کلسترول بالا به چه معناست؟

قبل از آنکه به سراغ غذاهای مفید برای کلسترول برویم، بد نیست بدانید که بدن ما به‌صورت طبیعی به مقادیری از کلسترول نیاز دارد. به ساده‌ترین زبان ممکن، کلسترول را می‌توان همان چربی در خون دانست. مقدار کم این چربی نه‌تنها برای سلامت ما ضرری ندارد، بلکه واجب هم هست.

زمانی که میزان کلسترول از حد طبیعی در بدن بیشتر شود، می‌تواند مشکلات و عوارض متعددی را به دنبال داشته باشد. کلسترول بالا می‌تواند منجر به تجمع چربی در عروق شود و در روند جریان نرمال خون، خلل ایجاد کند. از جمله عوارضی که این مشکل برای ما به وجود خواهد آورد، بالارفتن احتمال سکته قلبی است.

غذاهای مفید برای کلسترول بالا
غذاهای مفید برای کلسترول بالا

چنان که در بخش‌‌های قبلی نیز به آن اشاره کردیم، با داشتن یک رژیم غذایی مناسب، می‌توان به درمان و کنترل کلسترول بالا کمک کرد. شما با استفاده روزانه از این مواد خوراکی در وعده‌های غذایی خود، می‌توانید در طی مدتی کوتاه، این عارضه را رفع کنید.
جو دوسر

یکی از بهترین گزینه‌های که می‌توانید برای شروع روز و کاهش کلسترول از آن در رژیم غذایی استفاده کنید، جو دوسر است. این خوراکی را هم می‌توانید برای صبحانه مصرف کنید و هم می‌توانید به‌عنوان میان‌وعده استفاده کنید. تنها کافی است که آن را با شیر یا مقداری آب مخلوط کرده، اندکی حرارت دهید و زمانی که به غلظت دلخواه رسید، نوش‌جان کنید. برای مزه بهتر هم می‌توانید به آن عسل، شیره خرما یا انواع میوه‌ها را اضافه کنید.
جو ساده و دیگر غلات کامل

جو و دیگر غلات کامل را نیز می‌توان از جمله بهترین منابع برای کاهش کلسترول بالا در نظر گرفت. بسیاری از پزشکان در رژیم‌های مخصوص کاهش چربی خون، مقادیر بسیاری از این خوراکی را می‌گنجانند. جو و غلات کامل نه‌تنها می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی ناشی از کلسترول را پایین آورد، بلکه دارای فیبر فراوانی نیز هست و می‌تواند به بهبود فرایند گوارش کمک کند.
حبوبات

از دیگر خوراکی‌هایی که می‌توانید در رژیم غذایی برای کلسترول بالا از آن استفاده کنید، انواع حبوبات است. حبوبات سرشار از فیبر هستند؛ به‌علاوه مصرف آن‌ها می‌تواند شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه دارد. مصرف حبوبات نه فقط برای کاهش کلسترول، بلکه برای لاغری و کاهش وزن نیز بسیار مفید است. در نهایت، حبوبات از غذاهای مناسب برای رفع یبوست نیز هستند.
انواع آجیل

تحقیقات بسیاری نشان داده است که مصرف روزانه انواع آجیل، می‌تواند میزان کلسترول بد در بدن را کاهش دهد. محققان بر این باور هستند که اگر روزانه بین 50 تا 60 گرم انواع آجیل، از گردو و پسته و بادام یا فندق در رژیم غذایی باشد، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، از همه مهم‌تر سکته، تا 50 درصد کاهش پیدا می‌کند. رژیم غذایی برای کلسترول بالا، باید شامل انواع آجیل نیز باشد.
انواع میوه‌ها

استفاده از انواع میوه‌ها نیز از جمله گزینه‌های مناسب برای رژیم غذایی کلسترول بالا است. میوه‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان و فیبر هستند. مصرف روزانه آن‌ها نه‌تنها می‌تواند موجب کاهش چربی بد در خون شود، بلکه می‌تواند به ابعاد دیگر سلامتی نیز کمک شایانی کند. میوه‌هایی از جمله سیب، انگور، انواع توت‌ها و مرکبات، می‌توانند برای دستگاه گوارش نیز بسیار مفید باشند و از ابتلا به سرطان نیز تا حد بسیار زیادی جلوگیری کنند.
سویا و مشتقات آن

هرچند که استفاده از سویا و مواد غذایی تهیه شده از آن نمی‌تواند تأثیر شگرفی در کاهش کلسترول داشته باشد، اما باز هم بااین‌حال پزشکان توصیه می‌کنند که در رژیم غذایی از آن‌ها استفاده شود. سویا، سس سویا، شیر سویا و پنیر توفو که از سویا تشکیل شده است، از جمله خوراکی‌های مفید در این بخش به‌حساب می‌آید. مصرف روزانه حدود 25 گرم از سویا و مشتقات آن، می‌تواند حدود 10 درصد از ابتلا به کلسترول جلوگیری کند.
ماهی و غذاهای دریایی

یک رژیم غذایی برای کاهش کلسترول، باید شامل ماهی و انواع غذاهای دریایی نیز باشد. پزشکان توصیه می‌کنند که بهتر است هفته‌ای 2 تا 3 مرتبه یا حتی بیشتر از ماهی استفاده کنید. استفاده از ماهی می‌تواند مصرف گوشت را کاهش دهند و ریسک بالارفتن چربی خون را در بدن، کم کند.

به‌علاوه ماهی سرشار از امگا 3 است که مصرف آن می‌تواند سطح تری گلیسیرید در خون را کاهش و در نتیجه، کلسترول را کنترل کند. ماهی از جمله غنی‌ترین منابع ویتامین دی نیز هست. توصیه می‌کنیم که دراین‌رابطه، مقاله غذاهای مناسب برای کمبود ویتامین دی را مطالعه کنید.
روغن‌های گیاهی

در نهایت، جایگزین‌کردن روغن‌های گیاهی نیز از دیگر راهکارهای کاهش کلسترول به شمار می‌رود. روغن آفتاب‌گردان، روغن‌زیتون، روغن کانولا، کنجد یا سویا، از جمله بهترین گزینه‌های ممکن برای این کار به شمار می‌رود. این روغن‌ها نه‌تنها در کیفیت طبخ غذاهای شما تأثیر منفی نخواهند داشت، بلکه می‌توانند آن‌ها را خوش‌طعم و خوش‌عطرتر نیز بکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

شروع به تایپ کنید تا پست های مورد نظر خود را ببینید.